Actiegroep opgericht tegen inkorten Metro 53

Share |

Metro 53 dreigt te  worden ingekort tot een pendel lijntje tussen station Gaasperplas en vd Madeweg. Daardoor wordt heel Bijlmer-Oost verstoken van een directe metroverbinding met het Centrum. Dit is rampzalig voor de reiziger en de wijkeconomie. Een kort bericht op AT5 over mogelijke aanpassingen van het metronetwerk informeerde de bewoners en overviel ons.

De Bijlmer-Oost is voor Amsterdammers al te vaak een ver weg verhaal. Voor velen lijkt het een buitenwijk terwijl er juist heel veel energie in het gebied is om een transformatie slag te maken om het gebied naar een hoger plan te bewegen en er ECHT voor ALLE Amsterdammers te zijn. Andere vervoersopties zijn al niet geweldig zoals de aansluiting op het nachtnet en de fietspaden, zelfs Car2Go is weg. Als er straks 16 x per uur naar vd Madeweg wordt gereden en maar 8x door naar Gaasperplas sta je dus 50% vd tijd te wachten op een koud station.

In een onderzoek uit NS Reizigers naar de klantwaardering van overstappen staat al in de eerste alinea: Reizigers ervaren een overstap op hun reis als gedoe. Voor sommigen is het zelfs een reden om van een reis af te zien. Oftewel bedrijven en anderen zullen ons mijden. Dit heeft enorme gevolgen voor de wijkeconomie.

Er worden wel hele nieuwe wijken gebouwd, Holland Park, Karspelhof e.a. Ontsloten door deze lijn, De directe lijn tussen Gaasperplas en Centraal Station wordt steevast in alle verkoopadvertenties genoemd.

Bewoners en verschillende organisaties van de K-buurt en Bijlmer-Oost hebben een actiegroep opgericht om de vervoerregio te bewegen de directe lijn in de toekomst te laten rijden. Mensen zijn zelfs al bereid gevonden op de lijn te gaan liggen. We willen meer en beter, ipv minder vervoer. Het liefst aangevuld met aansluiting op het nachtnet.

Dit gebied heeft al veel uitdagingen op sociaal en economisch gebied, En het treft weer de arme mensen die geen auto kunnen betalen! Er worden miljarden gestoken in de Noord Zuidlijn, ook van ons geld, en wij worden afgesplitst. Het voelt als een amputatie van Amsterdam. Terwijl juist de verbinding wordt gezocht. Bijlmer Lives Matter!

Wethouder Ivens, Donderdag 9 feb op bezoek in Flat Klieverink, hoorde de klachten en wensen van bewoners van de K-buurt aan:  “absurd, dit heeft zware gevolgen voor het gebied. Het bepalen van nieuwe trajecten zou niet alleen een financieel en vervoersaantallen vraagstuk moeten zijn, er zijn sociale impact en maatschappelijke aspecten die zwaar meegewogen moeten worden’.
De actiegroep heeft ontdekt dat er meerdere varianten voor de Amsterdamse regio in studie zijn en het besluitvormingstraject daarover nog een lang proces zal zijn.
De actiegroep vraagt alle anderen die zich met hetzelfde probleem bezighouden om contact op te nemen via mail en via FB-pagina https://www.facebook.com/M53Direct-146207512560982