Skip to main content
                                                                                            

Toekomst metro  informatie avond 26-03

 
Dit is een bericht van de gemeente Amsterdam / Vervoersregio

Wat

De Vervoerregio Amsterdam laat de metro's vanaf 2027 anders rijden. Er zijn 4 manieren waarop dat kan. U kunt op 26 maart meer informatie krijgen en vragen stellen. U kunt tot 31 maart online laten weten waar de Vervoerregio volgens u als metro-reiziger rekening mee moet houden.

Meer informatie

Vanaf 2027 gaan sommige metro's anders rijden.

U krijgt tijdens de bijeenkomst meer informatie over de veranderingen en u kunt vragen stellen.

Voor stadsdeel Zuidoost is deze bijeenkomst op woensdag 26 maart 2025 van 19.00 tot 21.00 uur in buurthuis No Limit, Geldershoofd.

U kunt ook een vragenlijst invullen. Dit kan van 17 februari 2025 tot 31 maart 2025. U kunt uw mening geven en vertellen wat voor u als gebruiker van de metro belangrijk is in de enquête van de Vervoerregio.

Vervoerregio

De Vervoerregio Amsterdam wil dat metroreizigers makkelijk en comfortabel blijven reizen. Hiervoor is een veilig en snel metronetwerk nodig. Ook als het aantal reizigers groeit. Daarom gaan sommige metro’s vanaf 2027 anders rijden. Op de meeste trajecten rijdt de metro dan vaker.

Er moet wel iets veranderen aan de metroroutes. Het kan zijn dat u hierdoor in de toekomst een keer extra moet overstappen op uw traject. Meestal kan dit zonder extra reistijd.

De Vervoerregio wil de plannen verbeteren met hulp van bewoners en organisaties. Ze gaan graag in gesprek met iedereen die het metronetwerk belangrijk vindt.

4 mogelijkheden

Dát de Vervoerregio het metronetwerk gaan aanpassen staat vast. Hoe dat moet staat nog niet vast.

De Vervoerregio denkt dat de verbeteringen op 4 manieren mogelijk zijn:

1. Aanpassen metrolijn 50 en 53

2. Aanpassen metrolijn 54.

3. Aanpassen metrolijn 51.

4. Aanpassen route metrolijn 51.

  • In de eerste 3 opties rijden er minimaal 10 metro’s per uur in de spits. Dat is in de meeste gevallen een verbetering. In optie 4 rijden er minimaal 8 metro’s per uur, omdat op alle stations tenminste 2 lijnen rijden.
  • Gemiddeld 2 minuten minder wachttijd in de spits. Als elke metrolijn 10 keer per uur rijdt, betekent dat iedere 6 minuten een metro. Gemiddeld wacht een reiziger dan 3 minuten op een metro. Nu is de wachttijd gemiddeld 5 minuten, omdat er 6 metro’s per uur rijden.
  • De dienstregeling is betrouwbaarder.
  • Er is ruimte om de sterke groei van het aantal reizigers aan te kunnen.

De Vervoerregio hoort graag wat u van die mogelijkheden vindt.

En waar de Vervoerregio volgens u als reiziger rekening mee moet houden.

Over de Vervoerregio

De Vervoerregio zorgt voor het openbaar vervoer met bus, tram en metro door afspraken te maken met vervoerders, subsidies te geven en te investeren in nieuwe trams en metro’s.

Informatiebijeenkomst woensdag 26 maart

De locatie voor de bijeenkomst is buurthuis No LIMIT (Geldershoofd 80, 1103 BG Amsterdam).

Programma

18.45 uur: Inloop

19.00-19.30 uur: plenaire presentatie

19.30-19.45 uur: koffiepauze

19.45-21.00 uur: U kunt rondlopen langs informatieborden en er is ruimte voorvragen aan deskundigen

Inwoners van Weesp zijn ook van harte welkom.

Bezoek website

http://www.vervoerregio.nl/mensenovermetro